Головна | Вихід | Вхід |                                                                                   Понеділок, 06.05.2024, 15:49
Головна » Файли » Метод кабінет.

Психоло-педагогічний тренінг: «Формування особистості дитини раннього віку»
26.03.2018, 15:28

Психолого-педагогічний  тренінг: «Формування особистості дитини раннього віку»

Мета: розкрити роль вихователя в процесі адаптації дітей;

надати інформаційно-методичну допомогу в удоскона­ленні навчально-виховного процесу та покращен­ні його результатів; поглибити знання про вікові особливості дітей раннього віку; сприяти мотивації вихователів до самовдосконалення у різноманітних сферах життя, ознайомити та практично застосовувати «Я — висловлювання» у спілкуванні, створити позитивний психологічний клімат у колективі шляхом актуалізації установки вихователя на цінність самореалізації у своїй професії.

Методи та прийоми: практичні вправи

Хід проведення

(Учасники семінару обирають собі метелика, якого зберігають до завершення семінару)

1. Вступ. Суфійська притча

Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов

до крамнички. Довго ходив між полиць, де лежали екзотичні овочі та фрукти. Вони приголомшили його своїм незвичайним виглядом, яскравими кольорами, вишуканими пахощами. Але варто було чоловікові взяти з полички плід, як він одразу перетворювався на крихітне зернятко.

Тоді він вирішив звернутися до продавця:

— Дайте мені, будь ласка, ось цей фрукт.

Той відповів:

— Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням.

2. Вправа. Правила групи (спільно)

 

3. Вправа. Криголам "По той бік дороги"

Ця вправа допомагає виявити, наскільки толерантною є група. Не слід оцінювати чи засуджувати погляди інших, варто підкреслювати, що кожен може мати свої погляди, з якими можна погоджуватися чи ні. Засуджувати можна лише дискримінаційні чи насильницькі дії. Утім, часто невизнання цих відмінностей призводить до конфліктів. Більшість "конфліктів позицій" не мають рішень, які б влаштували обидві сторони. Тож важливіше шукати спільні інтереси чи потреби учасників.

Запросити учасників стати посередині кімнати. У центрі проходить уявна дорога. Тренер називає певні твердження. Ті учасники, які погоджуються з цими висловами, мають перейти на праву сторону "дороги", а ті, хто не погоджується - на ліву. При цьому слід, щоб учасники звернули увагу на те, хто з ними по один бік дороги.

— У мене в дитинстві було прізвисько.

— Я маю старшу сестру.

— Важливо під час спілкування завжди уникати сварок і конфліктів.

— Я не бачив жодної серії "Району Мелроуз".

— Дуже легко спілкуватися з людиною, в якої високе само-оцінювання.

— Я люблю морозиво.

— У конфлікті завжди можна визначити "сторону, яка має рацію" і "сторону, яка не має рації".

— Я не люблю відпочивати на морі.

— Мене дратують люди, які нав'язують свої погляди.

— Я люблю читати детективи.

— Мені з власного досвіду знайомий внутрішній конфлікт, зумовлений, з одного боку, бажанням добре поїсти, а з іншого боку - бажанням мати стрункий стан.

— Я хочу одержати задоволення від цього тренінгу. Провести обговорення тверджень у формі дискусій.

4. Інформаційне повідомлення. Виступ психолога.

Третій рік життя - важливий етап психічного і фізичного розвитку дитини.

Інтенсивність темпу фізичного розвитку порівняно з першим і другим роками життя дещо уповільнюється. Зміцнюється організм дитини, удосконалюється та стабілізується нервова система, розвивається руховий апарат. Рухи дитини стають більш упорядкованими, координованими, складними, підвищується їх якість. Підвищення витривалості нервової системи приводить до збільшення періоду неспання. Маса тіла протягом третього року в середньому зростає на 2 - 2,5кг., зріст - збільшується на 7-8см. Провідна діяльність дітей цього віку – предметно - маніпулятивна гра. Важливим є також опосередковане грою спілкування з дорослими людьми (не тільки з батьками, але і іншими людьми, які оточують дитину - вихователями, старшими дітьми).

Цьому періоду притаманно:

  • Активна спрямованість на виконання дій без допомоги дорослого, прості форми виявлення самостійності, початок усвідомлення власного "Я", зародження самосвідомості;
  • Подальший розвиток наочно-дійового мислення і поява елементарних видів мовленнєвих суджень про навколишній світ;
  • Утворення нових форм стосунків між дітьми, поступовий перехід від ігор поруч та ігор насамоті до спільної ігрової діяльності;
  • Виникнення паростків сюжетно-рольової гри, поява простих сюжетів, у яких діти відображають дії близьких людей та прагнення обіймати певну роль в грі, початок використання предметів-замісників;
  • Ускладнення та урізноманітнення діяльності, поява образотворчої та конструктивної, елементарної навчальної та паростків трудової діяльності, формування нових потреб та інтересів;
  • Швидке збільшення словникового запасу, оволодіння граматичною будовою мови, зміна ролі власної мови, яка крім засобу спілкування стає регулятором поведінки у відповідності до поставленого самою дитиною питань чому?, коли?, де?, що це?, навіщо?;
  • Ускладнення почуттів до оточення (любов, прихильність, співчуття, симпатія) та поява почуттів, пов'язаних із діяльністю (задоволення, гордість за успіхи, обурення з приводу невдачі, радість від похвали), на базі яких закладаються почуття самоповаги та самолюбства
  • Розвиток психічних процесів (сприйняття, відчуття, пам'яті, мислення, уваги), розширення кола об'єктів та їх властивостей, що зацікавлюють дитину, виникнення передумов для розуміння символів (букв, цифр), створення образів;
  • Активне прагнення до ознайомлення з властивостями предметів (кольори, форми, розміри, ін.), під час якого дитина починає співвідносити їх один з одним, набуває здатності прогнозувати зміни, що викликані їх діями;
  • Початкове виникнення статевої ідентифікації, усвідомлення того, що "я - хлопчик", "я - дівчинка", відповідне до цього дотримання правил поведінки;
  • Виникнення суперечності між потребою дитини в самостійності, прагненні бути "як дорослий" та її реальними фізичними і психічними можливостями або системою стосунків між нею та дорослим, які можуть загостритись і призвести до виникнення негативізму, упертості.

Сучасні методи дитячої психології. «Психодіагностика дітей раннього віку в основному може бути лише об′єктивно, тобто лише у дуже малій степені опиратися на самооцінку та самоаналіз дитини. Найбільшою цінність у цей період має психодіагностичний матеріал, пов′язаний з експертною оцінкою тих дій і реакцій дитини, які спостерігаються зовнішньо. Тому основним засобом збору інформації про дітей у цьому віці є спостереження, а головним психодіагностичним методом – природний експеримент, у якому створюється деяка життєва ситуація, що є досить знайома дитині»

5. Вправа. Мозковий штурм: «Дитина раннього віку - яка вона?»

(завдання: написати соціальні ролі)

І група «Я-дитина»

ІІ група «Я-вихованець дитячого садка»

6. Вправа. Вправа-побажання „Твій вибір“

От наша подорож і добігає завершення. Насамкінець, хочу виразити усім учасникам вдячність за активну співпрацю, цікаві креативні думки та ідеї, чудову творчу атмосферу.
У наш складний та змінний час інколи хочеться просто душевного тепла.
Метелик – символ душі. У Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або чарівної істоти з крильцями метелика.
Звучить мелодія
«танець метеликів»

- Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок – бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.

Для тих, хто вибрав метелика синього кольору, він гарантує життєлюбство.

- У Японії метелик – символ щастя. У кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли до помешкання залітає метелик, його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить.

Ті, хто вибрав метелик зеленого кольору, будуть відчувати себе щасливими.

- Північноамериканські індіанці черокі вірили, що метелики – це духи вогню, які народжуються в полум’ї і йдуть у полум’я.

Якщо ваш вибір – червоний метелик, на вас очікують нові почуття та враження.

- У Китаї одним із найулюбленіших танців є „Танок метеликів“. Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.

Якщо у вас жовтий метелик, очікуйте здійснення хоча б одного завітного бажання.

 

7.Підсумок. Притча про метелика

Одного разу в коконі з’явилася маленька щілина. Перехожий, який випадково проходив повз, довго стояв і спостерігав, як через цю маленьку щілину намагається вибратися метелик …

Минуло багато часу, метелик ніби залишив свої зусилля, а щілина залишалася такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що ні на що інше в нього не було більше сил …

Тоді перехожий вирішив допомогти метелику, він узяв складаний ножик і розрізав кокон. Метелик негайно вибрався. Але його тільце було слабким і немічним, його крила були прозорими і ледь рухалися.

Чоловік продовжував спостерігати, думаючи, що ось-ось крила метелика розправляться і зміцніють і він полетить. Але такого не сталося!

Залишок життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг полетіти…

А все тому, що чоловік, бажаючи йому допомогти, не розумів того, що зусилля для виходу через вузьку щілину кокона, необхідні метелику, щоб рідина з тіла перейшла в крила і щоб метелик зміг літати. Життя змушувало метелика з труднощами залишати цю оболонку, щоб він міг рости і розвиватися.

Іноді саме зусилля необхідні нам у житті. Якби ми могли жити, не зустрічаючись з труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, як зараз. Ми ніколи не змогли б літати.

От і діти раннього віку повинні пройти шлях пізнання світу через власний досвід помилки і перемог, а ми – дорослі завжди поряд не для того, щоб зробити за дитину, а для того щоб керувати процесом і підвести дитину до перемоги шляхом власного досвід.

 

8. Анкета для учасників семінару

Семінар «Педагогічний супровід

соціального та психічного розвитку дитини»

Ваша думка

  1. Ваша ступінь включення у семінар 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (обведіть відповідний бал)
  2. Що заважало вам бути більш включеним у завдання семінару?_____________________________________________
  3. Чи виправдалися ваші очікування, побажання щодо семінару? _________________
  4. Що було цікаво, корисно?________________________________________________________________________________________
  5. Найбільш значні для вас епізоди або вправи семінару?_______________________________________________________________
  6. Що вам не сподобалося у семінарі? Чому?__________________________________________________________________
Категорія: Метод кабінет. | Додав: зірочка
Переглядів: 1067 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Пошук

Меню сайта

Реєстрація

Категорії розділу

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Copyright MyCorp © 2024 | Безкоштовний хостинг uCoz