Головна | Вихід | Вхід |                                                                                   Понеділок, 02.12.2024, 03:47
Головна » Статті » Мої статті

ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ДО СУЧАСНОГО ЗАНЯТТЯ
Інтегрований підхід до сучасного навчання Особливістю сучасних знань є їх інтеграція. У дітей досить рано з’являється свій “образ світу”. При всій недосконалості він має суттєву характеристику – цілісність сприймання довкілля. Зі вступом до дитячого садка ця цілісність, на жаль, починає руйнуватись через “суворі кордони” між окремими розділами програми або предметним викладанням. Тому знання, які одержують діти, мало пов’язані між собою. Якісно новий рівень синтезу знань дітей – це інтегровані заняття, інтегровані курси, які об’єднують навколо певного заняття чи теми різнорідні знання. Синтез цих знань дозволяє досягти різнобічного розгляду об’єкта, показати взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції аналізу, порівняння, узагальнення тощо. Особливо це важливо для розвитку світоглядних, людинознавчих, екологічних, комунікативних умінь, понять. Інтеграція – це не нове явище у освіті. Ще К.Д.Ушинському інтеграцією письма і читання вдалося створити аналітико-синтетичний метод навчання грамоти. У 60-х роках В.О.Сухомлинський проводив “Уроки мислення в природі”. Це один з найбільш вдалих прикладів інтеграції різних видів діяльності, об’єднаних однією метою. Сьогодні ідея інтеграції змісту навчання приваблює багатьох вчених і педагогів у нашій країні і за кордоном. Інтегроване заняття спрямоване на розкриття цілісності певної теми засобами різних видів діяльності, що і забезпечує взаємопроникнення елементів одного виду діяльності в інший та їх взаємозбагачення. Комплексне заняття спрямоване на всебічне розкриття певної теми засобами різних видів діяльності, що послідовно змінюють одна одну. Інтегровані заняття - це форма навчально-виховної роботи, яка об'єднує блоки знань із різних галузей навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів дітей, що дає змогу пізнавати їм певне явище з різних сторін, досягати цілісності знань дітей. Мета занять побудованих на інтегрованому змісті, - створити передумови для різнобічного розгляду певного об’єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до пізнання. Практика роботи показує, що інтегровані заняття більш цікавіші для дошкільників, оскільки допомагають вирішувати більшу кількість завдань, використати різні методи і прийоми, педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології, інші засоби навчання. Це така організація навчального процесу в ДНЗ, за якої неможлива неучасть кожної дитини в процесі пізнання та співнавчання. На інтегрованих заняттях акцент ставиться на самостійній пізнавальній діяльності дітей (а не заучуванні готових відповідей та висновків), створенні проблемних ситуацій з урахуванням вікових особливостей дітей та логіки навчального матеріалу. Інтегровані заняття складніші за структурою, а тому потребують більш ретельної підготовки до них вихователя, аніж до предметного заняття. Інтегроване заняття спрямоване на закріплення метеріалу у різних видах діяльності дітей з якоїсь конкретної теми (наприклад, "Дикі тварини", "Пори року", "Зима", "Ми - друзі", "Моє місто", "Геометричні фігури", "Моя Україна" тощо). Умови, необхідні для ефективного проведення інтегрованих занять: - правильне визначення теми заняття, - ретельний відбір програмового змісту та завдань, - включення попереднього досвіду дітей у навчальний процес (використання методу апперцепції), - продумане поєднання індивідуальних і групових форм роботи з дітьми, - зміни видів діяльності дошкільників, - використання інтерактивних методів навчання, активізація розумової діяльності дітей на всіх етапах заняття, - наявність високих професійних якостей вихователя, що забезпечить творчу співпрацю та взаємодію, - наявність змістовного ігрового предметно-розвивального середовища, багатоваріативного дидактичного матеріалу, - обов'язкове врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей, їх творчих здібностей. Інтегровані заняття - ефективний засіб для закріплення набутих дітьми мовленнєвих умінь та навичок і збагачення пізнавального досвіду з метою більш повного і глибокого розкриття теми, успішного розв'язання мовленнєвих та розумових завдань з різних розділів програми. Інтегровані заняття можна проводити, починаючи з групи раннього віку. (А.М. Богуш). У своїй роботі ми використовуємо підходи, які на основі аналізу чинних програм і досвіду вихователів склали таблицю інтеграції навчального матеріалу з окремих розділів. Найкраще інтегрувати заняття та види діяльності, які вимагають від дитини розумового навантаження та підвищеної пізнавальної активності, із заняттями художньо - естетичного циклу (художня література, образотворча діяльність, музика, театралізована діяльність). Інтегрування навчального матеріалу з окремих розділів представлено в таблиці №1. Таблиця №1. № п/п Розділ Інтегрування 1. Навчання грамоти музика + Зображувальна діяльність 2. Мовленнєве спілкування + Художня література + Зображувальна діяльність + Ознайомлення з навколишнім світом + Музика + Народознавство 3. Математика + Ознайомлення з навколишнім світом, + Зображувальна діяльність + фізичне виховання 4. Музика + Художня література + Зображувальна діяльність + ознайомлення з навколишнім світом, + фізичне виховання 5. Художня література + Мовленнєве спілкування + малювання, + ріна природа + музика, 6. Малювання + Музика + розвиток мовлення, + художня література.
Алгоритм проведення інтегрованого заняття (педагогічний дизайн заняття)
1. Тема заняття (інтегроване заняття має обов'язково конкретну тему). 2. Види діяльності (розділи програми, освітні лінії), які інтегруються (тема проводиться через 3-4 і більше видів діяльності чи розділів програми). 3. Програмові завдання (складаються для кожного виду діяльності чи розділу програми окремо). 4. Матеріал, його доцільність (демонстраційний матеріал поступається індивідуально-диференційованому). 5. Створення "ситуацій успіху". Чітка мотивація всіх видів діяльності дітей. Наявність сюрпризних моментів. 6. Методи і прийоми розвивального навчання, спрямовані на закріплення, узагальнення та систематизацію матеріалу навколо теми заняття: - методи ТРВЗ; - проблемні, творчі запитання і завдання; - інтерактивні методи (діалог, дискусія, бесіда-полілог, "мозкова атака", робота в парах, мікрогрупах, групах тощо); - дослідницько-пошукова діяльність; - ігрові методи та прийоми (розвивальні дидактичні ігри та вправи, ребуси, ломиголовки, схеми, моделі, театралізовані ігри); - художнє слово, казки з логічними завданнями та ін. 7. Здійснення індивідуального та диференційованого підходу. Забезпечення права вибору кожній дитині. 8. Реалізація принципів особистісно орієнтованого підходу (демократизація, гуманізація, національна спрямованість навчально-пізнавальної діяльності). 9. Зміна видів діяльності дітей. Доцільність розташування дітей та розвивального матеріалу. 10. Перевірка виконання кожного завдання. Прийоми заохочення дітей. Залучення до самооцінки та самоконтролю. 11. Емоційне забарвлення заняття. Прийоми підтримки інтересу дітей. Стиль спілкування з дітьми. Забезпечення психологічного комфорту. 12. Закінчення заняття. Прийоми, спрямовані на узагальнення та систематизацію матеріалу. 13. Тривалість заняття та його окремих частин (тривалість інтегрованого заняття може бути подовженою). Темп заняття. 14. Результативність заняття. Рівень виконання програмових завдань, формування життєвої компетенції кожної дитини. 15. Дотримання санітарно-гігієнічних вимог. Орієнтовний запис інтегрованого заняття в календарному плані може бути таким: • Інтегроване заняття. Тема "Осінь" (рідна природа + мовленнєве спілкування + художня література + малювання); • Інтегроване заняття. Тема "Осінь" (розгляд картини, бесіда, художнє слово, пошуково - дослідницька діяльність, лічба, малювання тичком). (Програмовий зміст складається до кожного розділу програми чи виду діяльності; планується матеріал чи обладнання до інтегрованого заняття, короткий хід). Демонстраційний матеріал сьогодні поступається індивідуальному, а тому його питома вага зменшується. Під час проведення занять з елементами інтеграції вихователеві доводиться самостійно визначати зміст навчального матеріалу, питому вагу видів діяльності з різних предметів. При цьому важливо чітко визначити, яка мета цього інтегрованого заняття, як він сприятиме цілісності навчання формуванню знань на якісно новому рівні. Як бачимо, можливості для інтеграції змісту досить широкі. Щодо кількості занять інтегрованого змісту ми вважаємо, що однозначної відповіді не може бути. Це залежить від уміння вихователя провести інтегроване заняття, щоб не було перевантаження дітей враженнями, щоб воно було не мозаїкою окремих картин, а саме слугувало одній меті. Для цього треба завчасно проаналізувати календарне планування і відібрати ті питання з програми, які близькі за змістом або метою використання. Адже до проведення інтегрованих занять треба готуватись заздалегідь, відібрати матеріали, підготувати дітей.
Категорія: Мої статті | Додав: зірочка (14.09.2015)
Переглядів: 8519 | Коментарі: 11 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024 | Безкоштовний хостинг uCoz