Головна | Вихід | Вхід |                                                                                   Понеділок, 02.12.2024, 03:46
Головна » Статті » Мої статті

Дошкільнятам - освіта для сталого розвитку
Дошкільнятам - освіта для сталого розвитку Нагальною потребою XXI століття є формування такого способу життя, який склав би основу довготривалого гармонійного розвитку людства. Ідеться про таку систему цінностей, таке світобачення людства, яка не залежала б від таких факторів, як економічні сплески чи занепади, зміна політичної влади тощо, у якій би цінність людського життя і здоров’я і захист і збереження природи вважались найвищими цінностями. Саме на таких засадах сформувалось поняття стійкий (сталий) розвиток. Стійкий розвиток – це покращення якості людського життя при збереженні сталості підтримуючих екосистем. Це такий розвиток, який задовольняє потреби сучасності, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольнити свої власні потреби. Поняття стійкого розвитку виражає досить просту ідею: необхідно досягнути гармонії між людьми і між суспільством і між природою. Визначальні фактори стійкого розвитку: 1. Екологічний фактор . Збереження і раціональне використання ресурсів, боротьба з винищенням лісів, раціональне використання і охорона землі. 2. Економічний фактор. Недооцінка економічною теорією ролі екологічного фактору в економічному розвитку. Негативний вплив на природу техногенного типу економіки. 3. Соціальний фактор. Негативний вплив глобальних екологічних проблем на людський розвиток, тривалість життя людини, стан здоров’я людини. Для забезпечення неперервного (стійкого) розвитку цивілізації, по суті, необхідно виконати завдання переходу від некерованого стихійного розвитку до керованого, гармонійного, стабільного розвитку при збереженні біосфери і її сталості. Розвиток освіти з метою досягнення стійкого розвитку обговорюється на рівні глав держав і урядів. Питання було піднято на всесвітньому Самміті зі стійкого розвитку в Йоганнесбурзі (1992р.) де наголошувалось: « Освіта для стійкого розвитку має заохочувати формування у людей почуття особистої і колективної відповідальності й таким чином зміни у поведінці, якщо вони необхідні» У березні 2005р. Україна стала однією з 55-ти країн, які підписали документ ООН « Стратегія освіти для стійкого розвитку» Світова стратегія стійкого розвитку в галузі освіти передбачає, що: • Освіта здійснюється протягом всього життя людини; • Вона не повинна обмежуватись системою формальної освіти; • В межах формальної освіти бажано досягати міждисціплінарності ; • Потрібно виховувати свідомих членів суспільства на розумінні взаємозв’язку і взаємозалежності людини і природи; • Необхідно забезпечити навчання всіх знань,умінь, навичок для прийняття рішень. Проект реалізується благодійною організацією «Вчителі за демократію і партнерство»(Україна), та «Глобальний план дій», (Швеція) за підтримки Агенції з питань розвитку співпраці SIDA (Міністерство закордонних справ Швеції). Проект має на меті навчання учнів умінням та навичкам будувати власне життя та життя сім’ї, шляхом розробки та запровадження у практику діяльності загальноосвітніх шкіл та дошкільних закладів освіти України нового напряму - освіти для сталого розвитку. Освіта для сталого розвитку спрямована на формування у громадян України сталого, екологічного стилю повсякденного життя у домашньому господарстві, школі та місцевій громаді, що передбачає: • зменшення викидання сміття й марних витрат сировини; • раціональне споживання енергії та води; • збільшення частки екологічних продуктів у щоденних покупках тощо. Розпочиналось впровадження проекту з шкіл, а в минулому році реалізатори проекту вирішили залучити до освітньої програми і дошкільнят тому, що навчати дітей раціонально використовувати воду, енергію, сортувати сміття і переробляти його, а також правильно будувати стосунки з оточуючими та вести здоровий спосіб життя потрібно з раннього віку Метою курсу освіти для сталого розвитку визначено наступне: сприяти формуванню у дошкільників мотивації до дій і моделей поведінки, орієнтованих на сталий стиль життя. Пропонований курс «освіта для сталого розвитку для дошкільнят» реалізує освітню стратегію в інтересах сталого розвитку на засадах одного з напрямів гуманістичної педагогіки – педагогіки «емпауерменту» ( з англ.мови –надання людині мотивації й натхнення до дії) Традиційна педагогіка виходить з положення, що надання тому. Хто навчається, певної порції інформації викликає зміну його ставлення до того чи іншого явища. Наслідком (очікуваним результатом) цієї зміни вважається поступова зміна діяльності чи моделей поведінки дитини. Проте, згідно з спостереженнями, не забезпечує на практиці ані формування цінностей, ані реальних змін поведінки. Наприклад, дошкільнята добре знають, що сваритися, ображати іншого не можна, однак далеко не кожна дитина дотримується цього правила у щоденному спілкуванні. Отже, зазначена модель не відповідає дійсності. Людська діяльність завжди починається з виникнення мотиву у вигляді інтересу, стурбованості. Зазвичай, людина активізується лише тоді, коли бачить результат або вірить у нього. Тому, коли дитина розуміє, що вона може ефективно діяти, вона відчуває занепокоєння (мотив), шукає інформацію і готова свідомо сприйняти її, а потім і втілює задумане. У процесі такого навчання роль педагога змінюється. Він виступає організатором дій дітей, надихає їх, підбадьорює і скеровує їхні зусилля. Педагог лише створює умови для безпечного і ефективного процесу навчання, запрошує взяти в ньому участь. Він повинен вміти слухати дитину, чути її і не оцінювати її особисті зміни. Завданнями курсу є створення умов для: 1) формування у дітей початкових уявлень про дії та поведінку, що орієнтовані на сталий розвиток; 2) усвідомлення старшими дошкільниками необхідності збереження ресурсів землі та особистої відповідальності за майбутнє: власне, всього суспільства і природи. 3) розвиток у дітей звичок і моделей поведінки, що відповідають сталому розвитку, і бажання діяти у цьому напрямі. Структура курсу передбачає опанування дітьми трьома темами, освоєння яких орієнтовно розраховано на півроку: Спілкування, Ресурси, Подарунок. Вибір саме цих тем орієнтований на взаємопов’я зані сфери сталого розвитку: соціальну, економічну та екологічну. Відповідно до педагогіки емпауермент у межах кожної теми дітей спрямовують на обрання і виконання дій для сталого розвитку, які є провідними чинниками формування у них відповідної поведінки та стилю життя в цілому. Повторення цих дій протягом двох тижнів дозволяє сформувати в дітей сталу звичку – модель поведінки, яка потім стає складовою їх повсякденного способу життя. Пропоновані у курсі дії виконуються вдома, в дошкільному закладі, найближчому оточенні дитини і полягають у : 1.покращенні стосунків між людьми; 2.підтримці морального і психологічного клімату у групі; 3.розумному споживанні енергії та води; 4.зменшенні марних витрат сировини; 5.зменшенні кількості відходів; 6.зміцненні власного здоров’я. У кожній темі здійснюється своєрідне самодослідження особистої території дитини та її родини через аналіз власного стилю поведінки і набутого досвіду за допомогою чотирьох запитань. Воно є способом входження в тему та перевірку набутого результату наприкінці теми. На початку теми кожна дитина заповнює спеціальну картку з твердженнями (їх допомагає дитині прочитати доросла особа), фіксуючи свої відповіді певним кольором: зеленим, якщо її відповідь –«завжди», жовтим – якщо «інколи», білим –«ніколи» Педагог збирає заповнені картки і зберігає їх до завершення теми. Другий підсумковий аудит проводиться наприкінці теми. Він засвідчує зміни у по- ведінці дитини і є матеріалом для обговорення з дітьми, а також з батьками, до відома яких бажано донести результати проведеного дослідження. Важливо, що результати дослідження однієї дитини не порівнюються з результатами іншої і не оцінюються. Таблички можна урізноманітнювати. Тема Привітання – долонька, Вода – краплинка, Іграшка – машинка… У пропонованому курсі ОСР система з дев’яти таких днів із періодичністю один раз на два тижні послідовно вводиться в освітній процес закладу. Найбільш вдалим для проведення тематичного дня є – понеділок. У наступні дні двох тижнів забезпечується закріплення, автоматизація виконуваних дітьми дій, їх природний перехід у мотивовані звички. Тематичний день починається із проголошення ідеї дня дітям, це один з моментів налаштування самого вихователя на роботу протягом дня і наступних двох тижнів. Важливим моментом ранку є ознайомлення дітей із символами, знаками, написаними словами, іншими способами унаочнення тематики дня. Кульмінацією першої половини дня є спеціально організоване заняття, інтегроване за змістом, що поєднує кілька освітніх ліній з пріоритетом однієї з них. Мета заняття полягає в допомозі дітям усвідомити певну інформацію і зразки поведінки, їх цінність та викликати бажання вчиняти саме так у повсякденному житті. На початку кожного заняття варто використовувати стартовий текст, героями якого є – хлопчик і дівчинка – Максимко і Оксанка. Основну частину заняття складає опанування дій – обговорення моделей поведінки, проголошення намірів і відповідна практична діяльність дітей у взаємодії між собою. Інформаційний блок, а точніше монолог педагога, та інформація, яку діти сприймають пасивно, повинен бути зведеним до мінімуму. Усе, з чим діти ознайомились на занятті, має закріплюватися в різних формах творчої взаємодії на прогулянці та під час активності у другій половині дня. Завданням педагога є створення спеціальних ситуацій, які б вимагали від дітей застосування набутого досвіду виконання дій. У перспективному плануванні роботи з дітьми старшого дошкільного віку передбачається проведення тематичних днів один раз на два тижні. Важливим складником є поданий до кожної теми перелік дій, якими можуть опанувати діти. Про позитивний результат освітньої роботи можна говорити лише тоді, коли, за результатами спостережень, діти демонструють бажані моделі у поведінці, а відповідні дії набувають автоматичності.
Категорія: Мої статті | Додав: зірочка (14.09.2015)
Переглядів: 6113 | Коментарі: 8 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024 | Безкоштовний хостинг uCoz