Адаптація
дитини
Проблема дитячого садка - добре це чи погано, віддавати чи
почекати - таке запитання рано чи пізно виникає в кожній сім'ї. Прийняття
рішення батьками визначається особистим досвідом. Але, поза всяким сумнівом,
відвідування дошкільного закладу має свої плюси та мінуси.
А визначитись потрібно з точки зору науки - педагогіки,
медицини, психології. З наукової точки зору відвідування дитячого садка -
фактор позитивний в усіх питаннях, необхідний для повноцінного виховання та
розвитку малюка. Мистецтво спілкування з іншими членами суспільства грає
важливу роль в житті кожного, тому спілкуватись потрібно вчитись змалку.
Оформлюючи дитину в групу, батьки переживають: як там
зустрінуть дитину? Як будуть годувати? Чому навчать? Чи добре буде малюку? Чи
будуть його любити?
Це хвилювання можна пояснити - батьки вперше залишають
дитину з незнайомими людьми. Це хвилювання підсилюється, коли малюк не хоче йти
до садка, не хоче розлучатись з рідними, відмовляється від гри з дітьми.
Чи у всіх дітей однакова поведінка при вступі в садок? Ні.
Одні діти впевнені, вибирають гру, ідуть на контакт з дітьми та дорослим, інші
- менш впевнено, більше спостерігають, ще інші - проявляють повне небажання іти
в групу, негативізм, відхиляють всі пропозиції, бояться відійти від батьків,
голосно плачуть.
Причини такої поведінки різні: це і відсутність режиму
вдома, і невміння гратись, і несформованість навичок самообслуговування. Однак
основна причина - це відсутність досвіду спілкування з однолітками та
дорослими.
Спостереження показують, що хлопчики 3-5 років гірше
переносять розлуку з рідними. А найкраще проходить адаптація у віці після 1
року 6 місяців.
Середній строк адаптації - 7-10 днів в ясельному віці; з 3
років - 2-3 тижні; 5-6 років -1 місяць. Виникнення у дитини стійкого
"адаптаційного синдрому" свідчить про її неготовність до виходу із
сім'ї.
Для того, щоб процес адаптації не затягувався, необхідні
такі умови:
- підтримувати позитивну установку, бажання йти в садок;
- прислухатись до порад педагогів, якщо дитина відчуває між
батьками та вихователем повне розуміння - вона швидше звикає;
- в перші дні рекомендоване короткочасне перебування в групі
- 1-2 години;
- наблизити домашній режим до садкового;
- провести всі профілактичні заходи, рекомендовані лікарем;
- утримуватись від шумних масових вистав, щоб зменшити
емоційне навантаження;
- навчати навичкам самообслуговування (одягання, умивання,
складання іграшок)
Правильна поведінка рідних в період адаптації:
- говорити дитині, що вона вже доросла,
- не залишати надовго - на цілий день в групі.
- погуляти після відвідування на майданчику садка,
- давати із собою улюблені іграшки,
- повідомляти вихователя про особливі звички дитини,
- довіряти працівникам установи,
- придумати ритуал "прощання" і обіграти вдома,
- зустрічати дитину з посмішкою,
- розповідати дитині якомога більше доброго про садок,
- підтримувати самостійність дитини вдома.
Чого не потрібно робити:
- негативно відгукуватись про спеціалістів закладу,
- наказувати вдома дитину за капризи в садку,
- виявляти тривогу, неспокій, плакати з приводу важкого
звикання малюка,
- забороняти контакти з іншими дітьми,
- залякувати дитину дитячим садком.
Ознаки позитивної адаптації дитини в садку - хороший апетит,
спокійний сон, адекватна реакція на діяльність з вихователем, бажання
спілкуватись з дітьми, іти в групу, нормальний емоційний стан. |