Семінар-практикум «Патріотичне виховання засобами інтегрованої освітньої діяльності"
Семінар-практикум
«Патріотичне виховання засобами інтегрованої освітньої діяльності»
УЧАСНИКИ:
• Педагогічний колектив закладу.
ТРИВАЛІСТЬ:
• 3 години (три засідання).
МЕТА:
• Лекційний модуль —
- підвищити рівень теоретичної підго¬товки педагогів щодо питань патрі-отичного виховання дошкільників в умовах сьогодення;
- розкрити необхідність посилення громадянського виховання у ДНЗ.
• Семінарський модуль —
- удосконалити знання педагогів щодо змісту, принципів, закономірностей, ме¬тодів та організаційних форм громадянського виховання дітей дошкільного віку.
• Практичний модуль —
- розроблення ключових позицій на заняттях пізнавального циклу, під час оформлення газети «Все починається з дитинства».
ЗАВДАННЯ:
• Методичні —
- сприяти оволодінню педагогами осно¬вними засобами цілеспрямованоговпливу на формування особистості до¬шкільників, методикою організації ди¬тячого колективу;
- розширити та уточнити знання з осно¬вних напрямів патріотичного вихован¬ня дітей дошкільного віку.
• Пізнавальні —
- ознайомити із засобами формування наукової світоглядної і громадської позиції, суспільної активності, залучення до виховного процесу батьків;
• Практичні —
- удосконалити уміння і навички орга¬нізації громадянського виховання до¬шкільників.
ЗМІСТОВІ МОДУЛІ
• Лекційний модуль (1 година) —
- актуальність громадянського виховання;
- можливості та особливості громадянського виховання дошкільників.
• Семінарський модуль (1 година) —
- завдання та принципи громадянського виховання;
- зміст та основні напрями громадянськоговиховання;
- пріоритетні методи і форми громадянського виховання.
• Практичний модуль (1 година) —
- фотомонтаж «Все починається з дитинства».
ХІД СЕМІНАРУ-ПРАКТИКУМУ:
Завідуюча: Тема нашого семінару-практикуму — «Громадянське виховання до¬шкільників засобами інтегрованої освітньої діяль¬ності». Розглядати цю тему ми будемо протягом трьох засідань.
За цей час ми визначимо:
- сутність процесу громадянського вихо¬вання;
- принципи організації громадянського ви¬ховання;
- зміст та основні напрями громадянського виховання дошкільників;
- пріоритетні методи і організаційні фор¬ми громадянського виховання.
Скажіть, будь ласка, на вашу думку, чи є у сьогоднішньому житті місце подвигу, героїз¬му, патріотизму? (Відповіді педагогів.)
Питання, як виховати справжнього патріота, громадянина України, постає все частіше. Протя¬гом семінару кожний з нас спробує дати на нього відповідь.
І. Лекційний модуль
Актуальність громадянського виховання
На думку академіка Семена Гончаренка, «педагогічна драма виховання стрімко перерос¬тає в загальнонаціональну трагедію». За даними Державного інституту розвитку сім'ї та молоді майже 30% українських студентів планують на¬завжди залишити Україну після навчання, а ще 25% хотіли б поїхати на заробітки за кордон. У цих умовах постає необхідність розв'язання на державному рівні найгостріших проблем, пов'язаних з вихованням патріотизму та форму¬ванням національної свідомості населення Укра¬їни як основи консолідації суспільства і зміцнен¬ня держави.
Метою громадянського вихо¬вання є формування у молодого покоління ви¬сокої патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани до видатних вітчизняних іс¬торичних діячів, готовності до виконання грома¬дянських і конституційних обов'язків.
Щоб досягти цієї мети, виховувати патріотів слід вже з дошкільного віку. Які ж завдання сто¬ять перед педагогами дошкільного закладу? (Від¬повіді учасників.)
Так, громадянське виховання дошкільників має вирішувати широке коло завдань. Це не лише виховання любві до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, з якої зароджується любов до рідної краї¬ни, а й виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, тра¬дицій держави, загальнонародних свят.
Тож сьогодні ми з'ясуємо зміст громадянського виховання дошкільників та засоби, якими по¬трібно його здійснювати.
У наукових дослідженнях вітчизняних та за¬рубіжних психологів і педагогів доведено важли¬вість дошкільного періоду у становленні особис-тості. Ця теза є ключовою і в змісті державних нормативних документів. Окреслимо можливості громадянського виховання та особливості виховання дітей до¬шкільного віку.
Як ви гадаєте, які особистісні якості та риси характеру притаманні свідомому громадянину й патріоту? (Відповіді учасників.)
Так, йдеться про повагу до батьків, свого ро¬доводу, традицій та історії рідного народу; пра¬цьовитість; високу художньо-естетичну культуру; патріотичну самосвідомість та громадянську від¬повідальність, готовність працювати для розквіту Батьківщини, захищати її; повагу до Конституції, законів Української держави; досконале знання державної мови.
Звичайно, що у повному обсязі ці якості ще не можуть бути сформованими у дитини дошкіль¬ного віку. Проте створити фундамент, на основі якого можна формувати майбутнього громадянина-патріота, не лише можливо, а й потрібно.
Психологи аргументовано наголошують на вирішальному значенні дитинства для станов¬лення особистості. Зокрема, на думку відомо¬го українського вченого, доктора психологічних наук Івана Беха, виховання дитини має розпочи¬натися уже з першого року її життя. А дошкільне дитинство, згідно з його висновками, є віковим періодом, коли починають формуватися високі соціальні мотиви і благородні почуття. Від того, як вони будуть сформовані в перші роки життя ди¬тини, багато в чому залежить увесь її подальший розвиток.
Зважаючи на те, що в період дошкільного ди¬тинства закладаються основи свідомості й самосві¬домості, а також ті риси характеру, які й визначати¬муть особистість, цей вік має виключне значення для громадянського виховання. На думку вчених, уже наприкінці дошкільного віку дитина здат¬на усвідомлювати і себе саму, і те місце, яке вона на цей час займає в житті. Уже з перших днів жит¬тя особистість дитини формується під впливом ма¬теринської мови, колискової пісні, бабусиної казки. Підростаючи, дитина бере участь у народних свя¬тах і обрядах, засвоює народні пісні, залучається до процесу народної творчості, переймаючи досвід по¬передніх поколінь рідного народу. Дитина усвідом¬лює суспільні цінності, починає керуватись у своїй поведінці моральними нормами. Цей час є найспри¬ятливішим для формування в неї першооснов наці¬ональної самосвідомості, а саме:
• розуміння своєї приналежності до нації;
• любові та поваги до національної мови, традицій, символіки;
• основ фундаментальних рис національ¬ного характеру.
Виховання любові до Батьківщини, до своєї Вітчизни — завдання надзвичайно складне, осо¬бливо, коли йдеться про дітей дошкільного віку. Дошкільний вік як період становлення особис¬тості має свої потенційні можливості для фор¬мування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму. Для того щоб визначити специфіку процесу формування у ді¬тей любові до Вітчизни, необхідно визначитися у природі самого патріотичного почуття, зокре¬ма на основі яких почуттів воно формується або, точніше, без якої емоційно-пізнавальної основи не може з'явитися це складне інтегральне почут¬тя. Справді, якщо патріотизм — це почуття прияз¬ні, любові до своєї Батьківщини, відповідальності за неї, то дитину ще в дошкільному віці необхідно навчити бути приязною (до когось чи до чого не будь), любити (рідних, красу довкілля тощо), бути відповідальною (в її малих справах, вчинках).
Людське життя складається з періодів, кож¬ний з яких призначений для сприйняття певного роду інформації, створює сприятливі умови для дії чинників психологічного, соціального та емоцій¬ного впливу. З огляду на це, головне — не запіз¬нитися, не пропустити той момент, коли виховні зусилля будуть найефективнішими, коли робота, проведена педагогом, дасть високий результат.
ІІ. Семінарський модуль
Нині як ніколи гостро набуло актуальності виховання громадянина-патріота, відповідального, відданого своїй країні. Цей аспект виховної роботи у практиці сучасних дошкільних закладів представлено нормативнимидокументами. Так, у новій редакції Базового ком¬понента дошкільної освіти зазначено, що старший дошкільник має орієнтуватися в тому, що рідна країна має свою територію, на якій проживають українці, що мають свою культуру, звичаї, мову.
Завдання 1
Бути справжнім громадянином — це інте¬гральна якість особистості. Давайте спробуємо визначити завдання громадянського виховання до-шкільників, керуючись новою редакцією Базово¬го компонента дошкільної освіти. Для цього утво¬римо дві робочі групи за кількістю освітніх ліній, використовуючи кольорові фішки:
• червона — освітня лінія «Особистість ди¬тини»;
• жовта — освітня лінія «Дитина в соці¬умі»;
• зелена — освітня лінія «Дитина у природ¬ному довкіллі»;
• синя — освітня лінія «Дитина у світі культури»;
• фіолетова — освітня лінія «Гра дитини»;
• коричнева — освітня лінія «Дитина в сен¬сорно-пізнавальному просторі»;
• жовтогаряча — освітня лінія «Мовлення дитини».
Утворені групи педагогів працюватимуть над визначенням завдань щодо громадянського ви¬ховання дітей дошкільного віку за Схемою 1 відповідно до змісту кожної освітньої лінії. (Робота у групах)
Висновок: Ми визначили завдання, реалізуючи які, можна сформувати повноцінну, націо¬нально-свідому особистість, громадянина-патріота України.
Завдання 2
Громадянське виховання як цілісна система ґрунтується на фундаменталь¬них принципах. У вас на столах лежать картки, на яких записані загально-дидактичні принципи. З них треба вибрати ті принципи, які забезпе-чать найефективнішу організацію патріотичного виховання. Картки з обраними принципами слід розмістити на Схемі 2. Презентуючи обрані прин-ципи, потрібно розкрити їх зміст та аргументува¬ти вибір.
Висновок: Кожен з перелічених принципів патріотичного виховання більшою чи меншою мірою стосується всіх напрямів виховання. Ці принципи є методологічною основою організації патріотичного виховання.
Завдання З
Різні форми та методи виховання дітей дошкільного віку забезпечують засвоєння ними знань про рідний народ, Бать¬ківщину і на цій основі дають змогу розвивати на¬ціональні риси і якості підростаючого покоління. Зараз вам потрібно визначити ті методи і форми організації громадянського виховання, які, на вашу думку, найефективніше забезпечать очікуваний результат (педагоги працюють з картками, утво¬рюючи Схему 3).
Продовження Додатка 1
Громадянськие почуття за своєю природою інтегральне, воно об'єднує всі якості особистості: моральні, трудові, розумо¬ві, естетичні тощо. Тож його формування перед¬бачає всебічний вплив на особистість для отри¬мання очікуваного результату. А зараз пропоную створити модель патріотичного виховання як ін¬тегрованої системи, керуючись Схемою 4. Для цього слід робочі групи, кожна з яких буде працювати над своєю складовою моделі. (Роздає кожному педагогу картку із зазначеним напрямом виховання: розумове, фізичне, грома¬дянське, правове, екологічне, трудове та есте¬тичне виховання). Завдання для педагогів — роз¬крити сутність кожного напряму виховання у системі патріотичного виховання. По закінчен¬ні роботи кожна група презентує свою складову створеної моделі. Всі схеми вивішують на велико¬му аркуші і у результаті утворюють «Модель па¬тріотичного виховання».
Презентація моделі громадянського виховання
Виховання у дитини свідомого патріотиз¬му неможливе без розумового виховання. Адже це — діяльність вихователя, спрямована на розви¬ток інтелектуальних сил і мислення дітей з метою прищеплення культури розумової праці. Розу¬мове виховання відбувається у процесі засвоєн¬ня знань, але не зводиться до їх нагромадження. Процес здобуття знань і якісне їх поглиблення є чинником розумового виховання лише тоді, коли знання стають особистими переконаннями, духовним багатством людини.
Розумове виховання
Комплекс відповідних знань, особистісних якостей та рис характеру, які мотивавують осо¬бистість поводитися як свідомий громадянин та патріот:
• патріотична свідомість, громадянська відповідальність, ініціативність та активність
• повага до Конституції, законів Української держави, висока правосвідомість
• досконале знання державної мови, турбота про піднесення її престижу
• повага до батьків та свого народу, його традицій
• усвідомлення своєї національної належності
• дисциплінованість, працьовитість, творчість, турбота про екологію та природу
• фізична досконалість
• висока національна культура та культура міжнаціонального спілкування
• толерантність, шанобливе ставлення до культури, традицій та звичаїв народів України
Якщо розглядати патріотизм через понят¬тя «ставлення», можна виділити кілька напрямів формування ставлення:
• до природи рідного краю, рідної країни;
• до людей, які живуть в рідній країні;
• до моральних цінностей, традицій, зви¬чаїв, культури;
• до державного устрою.
Кожен із цих напрямів може стати змістом освітньої діяльності з дітьми, і кожен зробить свій внесок в соціалізацію особистості кожної дитини за умови врахування особливостей її розвитку.
Найважливіша складова потенціалу на¬ції — здоров'я і фізична підготовка дітей. Основи здоров'я закладаються в період раннього та до-шкільного дитинства. Збереження та зміцнення здоров'я кожного малюка, формування відпові¬дального ставлення до здоров'я як найвищої інди-відуальної та суспільної цінності є пріоритетним завданням суспільства, родини та дошкільного на¬вчального закладу.
Фізкультурно-оздоровча робота у дошкіль¬ному закладі включає різні види діяльності. Най¬більш актуальними для громадянського виховання є заняття ознайомлення з козацькою педагогікою. Козацька педагогіка — феноменальне явище і складова української етнопедагогіки, яка зберегла, передаючи з поколін¬ня до покоління, найкращі духовні цінності народу:
• досвід виховання, формування і навчан¬ня особистості;
• любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, цінніс¬не ставлення до Батьківщини — України;
• шляхетне ставлення до дівчини, жінки, бабусі;
• непохитну відданість ідеям, принципам народної моралі, духовності — правди¬вість і справедливість, скромність і пра¬цьовитість тощо;
• турботу про розвиток національних тра¬дицій, звичаїв і обрядів, бережливе став¬лення до рідної природи, рідного краю;
• цілеспрямований розвиток власних фі¬зичних і духовних сил, волі, можливос¬тей свого організму.
Патріотичне виховання
Громадянська особистість є одним із критеріїв і результатів патріотич-ного виховання .
Патріотизм постає як глибоке громадянське почуття, змістом якого є любов до свого наро¬ду, Батьківщини, усвідомлення своєї причетності до її історії, традицій, культури, вболівання за її майбутнє.
Важливим напрямом громадянського вихован¬ня є прилучення до народознавства — вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Стар¬ших дошкільників ознайомлюють з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, по¬яснюють зв'язок людини з минулими і майбут-німи поколіннями, виховують розуміння смислу життя, прищеплюють інтерес до родинних і на¬родних традицій.
Формування патріотичних почуттів дітей до¬шкільного віку має поєднуватися з вихованням їх у дусі миру. У новій редакції Базового компоненту дошкільної освіти зазначено, що кожна країна має свою територію, на якій проживають люди з різ¬ним кольором шкіри, волосся, розрізом очей тощо. Вони мають свою культуру, звичаї, мову. Діти ма¬ють усвідомлювати, що всі народи світу прагнуть миру і щасливого життя, процвітання рідної краї¬ни і всієї планети, турбуються про майбутнє дітей.
Правове виховання
Важливим напрямом громадянського вихо¬вання є правове виховання дітей, яке полягає у прищепленні їм елементарних правових знань, формуванні найпростіших навичок правової по¬ведінки. Правове виховання передбачає ознайом¬лення дітей старшого дошкільного віку зі зміс¬том їхніх прав, розвиток критичного ставлення до спроб їх порушити (використання авторитарно¬го стилю спілкування, приниження гідності тощо).
Дошкільний вік як період становлення осо¬бистості має свої потенційні можливості для фор¬мування вищих моральних почуттів, до яких і від-носиться почуття патріотизму. Саме в цей період становлення особистості, коли формуються осно¬ви характеру, ставлення до навколишнього світу, людей, до себе, засвоюються моральні норми по¬ведінки й моральні якості особистості, зокрема:
• почуття власної гідності — дитина від¬чуває гордість за добре виконану роботу, гідний вчинок, свою поведінку загалом;
• почуття сорому — виявляється у ніяко¬вості, яку дитина відчуває від невдалого вчинку, власної провини — спочатку під впливом зауважень дорослого на кшталт «Як тобі не соромно!», а в старшому до¬шкільному віці почуття сорому поєднуєть¬ся з почуттям власної гідності і стає стій¬ким — «Погано чинити не слід не тому, що покарають, а тому, що соромно»),
• почуття обов'язку — виявляється у фор¬мі емоційних станів, розвиваючись у ді¬апазоні від задоволення, яке дитина
• 3 — 4 років відчуває при схваленні дорос¬лим її поведінки, до радості за добрий вчи¬нок, допомогу товаришеві, виконане до¬ручення (у 5 — 6 років), у дітей 6 — 7 років почуття обов'язку є мотивом їхніх учинків, переживається глибоко, стає стійким. Це почуття впливає на поведінку, спонукає до вияву турботи про товаришів, чуйнос¬ті, симпатії, відповідальності, сприяє подо-ланню егоїстичних тенденцій у поведінці.
Екологічне виховання
• Формування реалістичних уявлень про яви¬ща природи, практичних умінь, дбайливого ставлення до її компонентів — важливий напрям у вихованні патріотичної особистості. При озна¬йомленні з природою рідної країни слід акценту¬вати увагу дітей на її красі, розмаїтті, багатстві, на її особливостях. Діти отримують уявлення про те, які тварини живуть в наших лісах, які ростуть дерева, за яким деревом можна одразу визначи¬ти Україну — «Без верби і калини нема України», які квіти квітнуть на українських полях і луках — кульбабки, волошки, маки. Необхідно виховува¬ти у дітей бажання не лише помічати красу рідної природи, а й зберігати та примножувати її, адже це — найголовніше завдання екологічної освіти. Саме тому з дітьми старшого дошкільного віку слід організовувати такі акції і проекти, як «Еко-логічний десант», «Турбота про природу» тощо.
Трудове виховання
• Перш, ніж людина навчиться працювати на благо Вітчизни, необхідно навчити її добросовіс¬но виконувати трудові доручення, прищеплювати любов до праці. Трудове виховання — цілеспря¬мований процес формування у дітей трудових навичок і вмінь, поваги до праці дорослих, звич¬ки до трудової діяльності. Його завдання полягає у формуванні в дітей стійких переконань, що пра¬ця є життєвою необхідністю. Трудове виховання дітей дошкільного віку передбачає привчання їх
• до самообслуговування, елементарних трудових дій, ручної і господарської праці. Дитяча праця, на думку Софії Русової, є основою виховання. Старші дошкільники здатні до усвідомлення со¬ціальної значущості праці. Це сприяє вихованню відповідальності, почуття обов'язку.
Естетичне виховання
• Одним із засобів громадянського виховання є ознайомлення старших дошкільників із твора¬ми образотворчого мистецтва та видатними укра-їнськими художниками. При ознайомлені дітей з творами побутового й історичного жанру, в яких відтворені події та сцени з повсякденного жит¬тя, казок, билин, потрібно звертати увагу на час, коли відбувається подія, місце, де вона розгорта¬ється, взаємини між дійовими особами. Картини дають змогу показати дітям традиції, побут, спо¬сіб життя наших предків, знайомлять дітей з іс¬торичними подіями та національними героями.
• Естетичне виховання — педагогічна діяль¬ність, спрямована на формування здатності сприй¬мати і перетворювати дійсність за законами краси. Саме у складному вимірі цілісності, єдності пре¬красного, у багатоманітності його національних вимірів особистість знаходить місце для реаліза¬ції свого художнього потенціалу. Велике значення має створення можливостей для прилучення ді¬тей до різноманітних видів художньої діяльності.
• Ще одним важливим напрямом роботи з ви¬ховання любові до Батьківщини є формування у дітей уявлень про людей рідної країни. Насампе-ред слід ознайомлювати дітей з тими людьми, які прославили нашу країну — композиторами, пись¬менниками, винахідниками, вченими, мандрівни¬ками, філософами, лікарями (на вибір вихователя).
• Діти мають знати, що український народ — один з найпісенніших народів світу. У скарбниці його культурних надбань чільне місце посідає піс-ня, яка відображає визначні історичні події, геро¬їчну боротьбу проти соціального і національного гноблення, розкриває глибину української душі, передає впевненість і надію на майбутнє. Тож варто з дитинства прищеплювати любов до укра¬їнської народної пісні, адже виховання у дітей естетичних почуттів має велику гуманістичну мету — виховання щирості душі, доброти та до¬брозичливості. Людина, яка вміє бачити та розу¬міти прекрасне, не зможе спотворити красу.
ІІІ. Практичний модуль
- Презентація ІКТ-матеріалів «Все починається з дитинства».
- Рубрика «Кошик цікавинок » - презентація занять пізнавального циклу за спадщиною В.О.Сухомлинського .
Відповідальні: вихователі груп
- Результати бліц - опитування «Морально-етичне виховання дошкільників»
Відповідальний: вих..-методист
IV. Підведення підсумків
Вправа «Валіза – кошик – м’ясорубка» (15 хв)
Наше заняття підходить до кінця. Я пропоную висловити вам свої враження від тренінгу на стікерах та наклеїти на ватман, де намальовано валізу, кошик та м’ясорубку.
На салатовому стікері написати той найважливіший момент, який кожен з вас особисто виніс із тренінгу, який він бажає забрати із собою та використовувати у своїй діяльності. Свою відповідь розмістіть, будь ласка, на «валізі».
Малиновий стікер – це те, що виявилось цікавим для вас, але поки що ви не готові застосовувати його в своїй роботі, тобто це те, що необхідно доопрацювати, домислити, «докрутити». Малиновий стікер наклейте на зображення «м’ясорубки».
Помаранчевий стікер – те, що було не потрібним, не цікавим, те, що ви не використовуватиме. Цей стікер необхідно наклеїти на зображення «кошик для сміття» |
Категорія: Мої статті | Додав: зірочка (14.09.2015)
|
Переглядів: 3384 |
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|
Пошук
Меню сайта
Реєстрація
Категорії розділу
Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|