Семінар для вихователів ДНЗ природничо-екологічного напряму
Семінар для вихователів ДНЗ
природничо-екологічного напряму
Тема:Практична діяльність дітей дошкільного віку в природі
І. Теоретична частина
1.Значення практичної діяльності дошкільників в природі
2. Методичні рекомендації практичної діяльності дітей відповідно до завдань розділу «Віконечко в природу»за базовою програмою «Дитина»
ІІ.Практична частина
1.Інтегроване заняття з практичної діяльності в природі для старшої групи дітей «Ми підемо на город»
2.Із досвіду роботи вихователів щодо виховання дітей бажання працювати.
«Любов до праці не витягнеш з кишені і не вкладеш в руки маленькій людині. Це – скарб,який треба добувати працею і тільки працею».
В.О.Сухомлинський
Розвиток практичної діяльності дошкільників в природі
Слід удосконалювати трудові вміння й навички дітей 5-6 років у природі.
Основною формою праці є тривалі доручення.
На природі слід залучати до праці кожну дитину. Праця дітей має бути посильною, інвентар – сучасним(але відповідним віку дитини).Необхідно закріплювати звичку упорядковувати інвентар,який діти використовують працюючи в природі.
Формуйте в дітей бажання трудитися на загальну користь. У процесі трудової діяльності розвивайте дружні взаємини,відповідальність за доручену справу,вміння доводити почату справу до кінця. Особливу увагу слід приділяти вмінню дітей трудитися в колективі однолітків,домовлятися і оцінювати свої вчинки та вчинки своїх товаришів.
На ділянці дитячого садка діти можуть разом з вихователем перекопати землю для грядок і квіткових клумб;влітку поливати,полоти,розпушувати землю для рослин;восени –збирати урожай,прибирати гілки і сухе листя,спільно з дорослими садити чагарники на зиму. Закріплюйте знання дітей про те,що тільки за допомогою праці людини рослина виживає і дає плоди.
Навесні діти можуть перекопати грядки(повторно)після дорослого,посіяти насіння,висадити розсаду,влітку - прополоти грядки і квітники,допомогти
малюкам. Узимку разом з дорослими діти можуть повісити годівниці на ділянці дитячого садка,очистити від снігу доріжки,для утеплення коріння дерев підгребти на них сніг.
У куточку природи діти разом із дорослими чистять клітки,миють напувалки,міняють воду в акваріумі;вони можуть готувати корм для тварин,годувати рибок,птахів і тварин. У цьому віці дітлахи вже можуть домовлятися між собою, хто за якою тваринкою буде доглядати.
У літні період залучайте дітей до заготівлі корму для тварин куточку природи. Продовжуйте виховувати в дітях відповідальність за утримання тварин у куточку природи,бажання самостійно доглядати за ними.
Продовжуйте навчати дітей пересаджувати насіння з ґрунту в квіткові горщики,доглядати за зрізаними квітами,що стоять у вазі,за кімнатними рослинами.
Учіть дітей встановлювати зв’язки між станом рослини і умовами середовища,з’ясовувати причини змін,що відбуваються. Перед посадкою овочевих і культурних рослин навчайте дітей виділяти їхні характерні ознаки. Разом з дітлахами підготуйте насіння до посадки;потім простежте за сходами розсади. Вихователь повинен продумати,як будуть розподілені обов’язки між дітьми – від цього багато в чому залежить результат виконаної роботи.
Методичні рекомендації за програмою «Дитина»
(розділ«Віконечко в природу» )для вихователів ДНЗ
Практична діяльність дітей.
1.Догляд за кімнатними рослинами. Пересаджування рослин;Розпушування ґрунту,поливання,обприскування,миття листків,повертання рослин до сонця. Вирощування зеленого корму для підгодівлі тварин у живому куточку. Висівання у куточку природи квасолі,жасмину,догляд за цими рослинами.
2.Догляд за тваринами в куточку природи. Піклування про акваріумних рибок,папуг,канарок,морських свинок,хом’ячків,що знаходяться у куточку живої природи. Під керівництвом вихователя підгодовування тварин;миття годівничок,поїлок;прибирання кліток. Підгодовування птахів у холодну пору року
3.На ділянці . Прибирання ділянки від сміття,залишків засохлих рослин. Перекопування й розпушування ґрунту на грядці,у квітнику. З’ясувати для чого це роблять. Навчати дітей робити борозенки,висівати насіння,загортати борозенки.
Догляд за клумбами,рабатками. Висівання:квіткових та овочевих рослин для вирощування розсади. Висівання овочевих рослин у відкритому ґрунті. Висадити цибулини тюльпанів,цибулю. Спостерігати за їх розвитком. З’ясувати, які умови необхідні для розвитку тюльпанів,цибулі. Висаджування дерев,кущів. Догляд за висадженими та висіяними рослинами.
Разом з дорослими збирання врожаю овочів та фруктів у саду.
4.На території дитячого садка. Зібрати:опале листя,порівняти його за кольором,розмірами, формою;насіння дикорослих рослин для підгодовування птахів узимку;насіння культурних рослин для висівання їх весною.
Присипання снігом рослин,які на зиму залишилися зеленими. Підгортання снігу навколо дерев,кущів. Струшування снігу з кущів після снігопаду. Підмітання доріжок.
5.У групі. Виготовлення іграшок-саморобок з природного матеріалу(човники,фігурки птахів,звірів тощо) для ігор з піском,водою.
Складання букетів з опалого листя,гербарію «Осіннє листя»,виготовлення з опалого листя лото,прикрас для групової кімнати;складання колекції плодів із дерев,кущів,трав’янистих рослин;підготовка і проведення Свята врожаю.
Розглядання гербаріїв,дидактичних ілюстрацій із зображенням рослин та тварин узимку,розучування віршів,читання оповідань,перегляд діафільмів.
Оформлення «Календаря природи».Бесіди про поведінку дітей на природі. Виготовлення альбомів «Перелітні птахи», «Зимуючі птахи».
6. Перевірити народні прикмети:якщо зранку з’являються темні хмари-вдень буде дощ;хмари пливуть високо-буде гарна погода; надвечір хмари стають щільнішими й сильнішає вітер-на потепління;потяглися хмари смугами-буде дощ;якщо веселку видно після дощу,але вона швидко зникає –буде гарна,але коли довго «п’є» воду - на негоду;пізній листопад-буде сувора і довга зима;якщо виросли шишки на ялинках знизу-на ранні морози,а зверху на ранній кінець зими;кімнатні птахи мовчать перед заметіллю;якщо ворони,граки в’ються в повітрі-буде сніг;рипить сніг під ногами,далеко чути голоси - на мороз;птахи відлітають пізно – зима буде тепла;зірки на небі яскраві – на погоду,тьмяні – на дощ або сніг;побачив шпака – знай:весна біля порога;якщо кіт згорнувся в клубочок і лапками приховав носик – похолодає,а коли вмивається,довго вилизуючи лапку – на суху погоду.
7.Робота з батьками. Співпраця з сім’єю,взаємна підтримка щодо виховання в дітей позитивного ставлення до природи,бажання пізнавати її,милуватися і захоплюватися нею,оберігати-все це є важливою умовою повноцінного розвитку кожної дитини,виховання в неї стійкого інтересу і любові до рідної природи,відповідальності за неї,потреби доглядати,своєчасно допомагати .
Спостереження і допомога в догляді за городом,садом,свійськими тваринами;прогулянки в природу;читання відповідної літератури-ці та інші види занять з дитиною є доступними для кожної сім’ї .
Своєчасно ознайомлювати батьків з тими питаннями,які досліджують у природі діти в садочку;радити батькам продовжувати дослідження з дітьми,залучати до практичної діяльності на городі,в саду,квітниках,а також збагачувати життєвий досвід дітей естетичними враженнями під час екскурсій,тривалих поїздок на відпочинок(на річку,в місто,до моря,у ліс,поле тощо.
Інтегроване заняття з практичної діяльності в природі для старшої групи дітей
«Ми підемо на город»
Мета:
Поширити знання дітей про роботу дорослих навесні,розвивати пізнавальний інтерес до праці дорослих;
Виховувати бажання брати посильну участь у праці,дбайливе ставлення до її результатів;
Розвивати навички предметно-практичної діяльності в природі;
Викликати задоволення від весняних городніх справ;
Учити малюків розповідати про свої дії на грядці,вправляти у словосполученні зменшувально-пестливих слів,учити підтримувати бесіду,добирати слова-ознаки до характеристики вигляду того чи іншого насіння овочів;
Закріпити вміння розрізняти овочі та їх насіння і плоди,вчити полоти ділянку від бур’янів;
Розвивати уяву,спостережливість,любов до праці у природі;
Вчити малюків брати участь у спільних рухливих іграх та розвагах,удосконалювати координацію рухів.
Попередня робота:висівання та висаджування овочів на городі,спостереження за їх всходами, розміщення табличок на грядках,виготовлення інвентаря; розучування віршів,читання оповідання Н.Забіли «І в Ясочки є грядка».
Методи та прийоми:інтерактивні методи-метод «Ланцюжок», психогімнастика,робота в парах,гра «Мікрофон»
Хід заняття:
Привітання:
• Озирніться всі навкруг
Нас вітає весняний луг. (Звичайна ходьба)
• Ми травичку не зімнемо,
На носочках всі підемо. (Ходьба на носочках)
• Ноги вище піднімаємо,
Кущики ми не ламаємо.(З високим підійманням колін)
• А квіточки обійдемо,
Красу луків збережемо. (Ходьба змійкою)
• То йдемо,то біжимо,
На город ми спішимо. (Легкий біг,ходьба)
Бесіда «А що виросте на грядці»
Вихователь. Малята,весна-не тільки час пробудження природи,цвітіння перших квітів,прильоту перелітних пташок,але й пора напруженої праці. Недарма кажуть: «Весняний день рік годує».А ще говорять: «Посієш вчасно-вродить рясно».Це значить,що не слід гаяти часу,щоб встигнути все посадити,посіяти,вкинути в нагріту сонечком землю. Що ж, які культури саджають та сіють у цю пору?(Відповіді дітей).Правильно. Дерева та кущі саджають на алеях,у парках та садках;зерно сіють у полі .А от де ж нам овочі посадити та посіяти?(На городі).Так молодці.
Як ви гадаєте,чи можна саджати в перемішку всі овочі:картоплю та кавуни,квасолю та цибулю?От би барвистим вийшов наш город!(Діти заперечують і говорять,що так робити не годиться,для кожного овочу має бути своє місце.)Справді,зазвичай окремі овочі саджають або висівають на окремих спеціально відведених на них місцинах,тобто грядках. Діти, пам’ятаєте як це ми робили на наших грядках?А тепер давайте розглянемо наші грядочки,що на них виросло.(Діти розглядають грядки,які позначені табличками).
Дидактична гра «Скажемо ласкаво»- метод «Ланцюжок»
Наприклад:грядка-грядочка,земля-земелька,насіння-насіннячко,картоплина-картоплинка,квасолина-квасолинка,цибулина-цибулинка,кавун-кавунчик,буряк-бурячок,морквина-морквинка).
Вихователь:Діти,а що потрібно для того щоб всі овочі на нашому городі добре росли?(Відповіді дітей)
Пісня «Сонечко».
Вірші дітей про сонце та дощик.
Читання та обговорення літературного твору Н.Забілої «І в Ясочки є грядка!».Запитання до тексту. Гра «Мікрофон»
- чи подобається вам це оповідання?
- про що розповідається в ньому?
- чим займалися дітки-герої твору?
- де відбувалися події про які розповідає оповідання?
- чи сподобалась вам така праця?
Сюрпризний момент із зайчиком.
Фізкультхвилинка.
Діти стають у коло і виконують рухи за вихователем відповідно до тексту.
На город ми йшли?
Йшли!
Грабельки з лопатою несли?
Несли!
Як несли?
Ось так!
Потім землю ми копали.
Як копали?
Ось так!
Грабельками загрібали.
Ось так!
Потомились ручки й ніжки.
Відпочинемо ми трішки.
Психогімнастика «Цибулька»
Практична діяльність(прополювання цибулі від бур’яну).Робота в парах. (Діти прополюють грядку,згрібають зірваний бур’ян і збирають у відро і виносять,поливають грядку) .
Читання вірша «Наші грядочки» М.Познанська.
Дидактична гра «Ось таке насіння,ось такі плоди»
Обладнання:Насіння овочів та картинки із зображенням відповідних плодів. Діти розглядають насіння та ілюстративний матеріал і додають характеристику їх вигляду,формі тощо,добираючи відповідні прикметники. Наприклад:насіння кавуна чорне,невеличке,довгасте,із загостреними краєчками. Кавун-великий,смугастий,круглий,зелений,а в середині червоний.
Пісня «Дружно ми город садили»
Ой веселі ми малята,
Дружні та умілі,
Навесні город усі
Гарний посадили.(2рази)
Посадили буряки,
Моркву та цибулю,
А тепер все треба добре
Гарненько полити(2 рази).
Підростайте, підростайте,
Друзі зелененькі,
Буде вам красуня – веснонька раденька(2рази).
Підсумок заняття.
Ми стаємо всі до кола -
Я і ти. Ти і я.
Не сумуємо ніколи
Разом ми-одна сім’я
Буде в нас весела гра.
Дидактична гра «Хустинка».
Ой хустинонька шовкова,
Ти лети, лети по колу.
В руки хто тебе візьме,
Хай нам відповідь дає.
(Діти дають відповіді на запитання вихователя).
Заняття закінчується. Діти повертаються до групи.
Педагогічний практикум з практичної діяльності в природі для учасників семінару
Учасники семінару діляться на команди і отримують завдання:розглянути певну ситуацію і дати їй свою педагогічну оцінку.
Педагогічні ситуації:
1.Якось вихователька попросила дітей розповісти,як вони допомагають батькам у вихідні дні. Діти розповідали багато цікавого,а Михайлик сидів і мовчав. На запитання виховательки,як він допоміг вдома мамі,хлопчик відповів:
-Я хотів допомогти мамі полити квіти на балконі,а тато сказав: «Не твоє це діло,в жіночі справи не лізь»
Запитання до вихователів:
1.Як ви розумієте заяву батька?
2.Якої шкоди справі виховання синів завдають подібні заяви батьків?
2.Весна заполонила все подвір’я сонцем,світлом!Подвір’я сьогодні схоже на мурашок-скільки людей. Новосели приводять до порядку територію. Працюють тільки дорослі. Діти від 5 до 7 років і старші зайняті своїми справами. Працюють їхні мами,тата,бабусі та дідусі.
- Який з нього працівник?Він і лопату ще тримати не вміє!- говорить батько шестирічного Сашка.
А ось тато п’ятирічного Андрійка доручив сину підносити кілочки,потримати шнур. Його друзі Сергійко та Наталочка очищують ґрунт від каміння.
Запитання до вихователів:
1.В чому полягає виховне значення праці дітей для інших?
2.Чи залучаєте ви дітей до участі в суспільно-корисної праці та праці в природа у вашому дитячому садку?
3.Коли Сергійко переїхав з батьками до нового будинку бабуся подарувала йому котика. Він у них трохи пожив,а потім мама вигнала кота з дому і сказала: «Не плач. Я куплю тобі шаблю та гвинтівку»
Запитання до вихователів:
1.Дайте оцінку вчинку матері.
2.Які негативні риси характеру можуть проявитися в дитини під впливом таких вчинків дорослих?
3.У чому пізнавальне і виховне значення спілкування дітей з тваринами?
4.Яких тварин можна тримати вдома?
Учасники спочатку обговорюють ситуації в командах,а потім висловлюють своє бачення колегам. Такі вправи спонукають вихователів до активнішої роботи з батьками. |
Категорія: Мої статті | Додав: зірочка (28.09.2015)
|
Переглядів: 3649 |
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|
Пошук
Меню сайта
Реєстрація
Категорії розділу
Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|